moet je een houten deur altijd helemaal schuren, ook al is er een gedeelte nodig om geverft te worden ?

Stel de onderkant van een oude paneeldeur is wat minder vanwege water, moet je dan de hele deur schuren ? Het wordt wit, zie je dan verschil in kleur/tint ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
3.8K
Ritsuka
8 jaar geleden
hele deur is denk ik het beste, je gaat altijd verschil zien
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de verflaag door water is aangetast moet je goed controleren op aantasting door houtrot en dat als eerste herstellen.
Controleer ook of de deur goed droog is voor je begint met schilderen want vocht verhindert een goede hechting van de verf.

Antwoorden (3)

Zelfs als je de deur gedeeltelijk schildert in dezelfde kleur zal je kleurverschil houden. De "oude" verflaag is onder invloed van het licht namelijk verkleurd. Voor jet mooiste resultaat is het inderdaad verstandig de deur in zijn geheel licht op te schuren en opnieuw te schilderen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal mee eens, in de loop der tijd verkleurd de verf en wordt de glans minder, het mooiste resultaat krijg je als je de deur ontvet, licht opschuurt, grondt en repareert waar nodig, nogmaals schuurt, stofvrij maakt en aflakt.
Helaas kan ik weer niet plussen.
Nee, dat is niet noodzakelijk. Wat belangrijk is is dat het te schilderen oppervlak glad (zonder voelbare oneffenheden maar wel iets aangeruwd) , stofvrij en vetvrij is. Een beetje bijschuren kan dus bij een deur die verder nog prima in de verf staat voldoende zijn.

Om kleurverschil te voorkomen moet je dan inderdaad wel een goede grondverf gebruiken, maar als je de deur helemaal kaal zou maken, moet dat ook. Bij een donkere kleur zal dat risico kleiner zijn dan bij een lichte.

Je hoeft dus niet de hele deur te schuren (althans niet helemaal kaal te schuren, wel opschuren), maar je moet wel altijd de hele deur schilderen. Je kunt ook de kale plekken behandelen met grondverf, dan weer het geheel mooi glad schuren en de hele deur verven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
(Van een timmerman heb ik al eens de woorden meegekregen: "Gelijk is ongelijk"...)
Je zou de onderkant van de deur ook een geheel andere kleur kunnen geven, of een tint donkerder. Dan hoef je alleen het onderste deel te bewerken.